mandag 7. februar 2011

SIDEN SIST BLOGGINNLEGG HAR VI:

Satt oss i taxi og blitt kjørt til en pub hvor ei norsk jente vi har blitt kjent med har jobba (ho har nå stikki tilbake til norge). Ho er forlova med en rastafari-mann og gjennom dem har vi satt en liten fot innafor rastafari-miljøet.

Miljøet er moro - dans og trommespill, slitsom - ca bare gutter vi har møtt hittil og alle skal ha ei hvit dame, intressant - visste du at rastafari er en egen relgion?

Kvelden var good! Ikke akkurat stress å komme i kontakt med dissa folka.
Og jeg hadde mitt første møte her i Ghana med hull-i-golvet do (faktisk). Jeg var forberedt på det overalt, men vannklosett er visst den store tingen. Når klokka runda tolv var det på tide å reise til stranda på reggeaparty, stas! Stranda krydde av hvite og turister, men den krydde også av menn med svære luer og lange rastafletter/dreads. Det var et reggeaband på sceena med nok plass til å danse forann, og border og benker utover stranda. For et deilig sted! Kristin, Camilla, meg og noen av våre nye ghana-venner gikk ned til havet og det var helt fantastisk! Vi gikk utover og lot bølgene slå over føttene våre. Musikken fra sceena og menneskesnakk blei bare bakgrunnslyder når havet var alt jeg kunne se.
Utover kvelden dansa jeg blant annet med min nye venn Jo! Han spilte før fotball 2.divisjon i Ghana (ser Ikke ut som typen), men slutta for å spille trommer og danse ballett. Så vi dansa ballett og reggea-dans, jeg forsøkte hvertfall!

På torsdag var vi ikke på jobb. Lite å gjøre nå den første tida før rekrutteringa starter (tror vi starter denna uka). Petrus sendte oss en blekke med info om Kayayei-jentene. Jeg lærte blant annet at de tjener 3-5 cedi (1 cedi=4 kroner) om dagen - om de er heldige.
Vi dro dermed en tur på hotellet - bada og slækka (nei, jeg er fremdeles ikke brun).

Kvelden blei brukt på ingenting ca, jeg skjønner etterhvert at vi faktisk må ha noen slike kvelder og.

Fredag var nok en fridag (vi skal jobbe fire dager i uka) og det var min O store husmor-dag! Jeg vaska masse klær (for hånd-og er fremdeles ikke lei), blant annet et laken - puh! Jeg kjøpte stoff så jeg etterhvert kan bestille en kjole hos den søte sydama på hjørne (første gang jeg var hos ho spørte jeg om det var et sted jeg kunne kjøpe tråd og nål, ho visste ikke, men jeg fikk av ho. Jeg fikk tilbake for å levere det i dag og jeg blei møtt med et stort smil og et "hello my friend!"). Jeg gikk på grønnsaksmarkedet, kjøpte annanas, tomater, banan... og en markedsdame som sa "come here" (alle sier forsåvidt det) og fikk meg til å kjøpe ingredienser til en ghana-rett: banku. Da jeg kom hjem satt jeg igang med å lage banku, trodde jeg, men da jeg snakka med John seinere på dagen lo han bare av meg! Banku skal ikke lages som pannekaker, det skal lages som grøt. I morra skal vi lage banku og fisk med John!

Nå skal vi se easy a. Tilbehør: liksomgrovt brød med sjokoladepålegg på en og syltetøy på to. vannpose. popcorn!  ..så jeg får skrive videre om uka seinere!

HADET BLOGGEN

Film ferdig. Se Easy A om du ønsker god og lett underholdning!

Da var vi kommet til fredag kveld. Bonfire-kveld! Mitt forhold til Bonfire er de som blei arrangert på tvserioen OC. Det virka kos, henge på stranda med bål og hav og slikt. At jeg skulle være med på det sammen med en haug Ghanesere tenkte jeg ikke på da jeg satt i Oslo og så OC. Nå skal det sies at OC- og Ghana-bonfire ikke er det samme, for å ha satt det på plass! Og jeg må også legge til at jeg ikke akkurat deler relgion med mange av de folka som var der. Som jeg skreiv er rastafari en relgion, jeg prøvde å få det forklart på fredag, men klarte ikke helt fatte tingen. Da vi tente bålet mente de hvertfall at de fikk hjelp til å tenne det av noen høyere makter (ikke av all veska og papiret de slang på bålet). Før de tente bålet fortalte han ene, kjæresten til ho norske, en historie, deretter var det trommespill fra trommerekka - omkring ti ghanesere som laga musikken. Det var dans og god stemning. 

Lørdag hadde Rønnaug som bor over oss bursdag, så den kvelden gikk ikke reisa så langt, men det var en god kveld!

Søndag! Vi fikk nummer av Tove som var her i fjor til en kamerat av ho som kunne hjelpe oss å finne leilighet. Leilighet har det ikke blitt noe av ennå, men vi møtte han på stranda på søndag. Det er godt å møte litt forskjellige typer folk. Når jeg kommer til et sted som dette og møter en gruppe mennesker begynner jeg litt og tenke at alle ghana-menn er like. Men er alle norske-menn like? Vi møtte flere fine folk på søndag, og vi fikk oss nicknames. Jeg er herved Pregnant Fish. Don't ask why. Våre nye venner "het" Pussy-Rasta og Sexy-Monkey.

Og på kvelden da vi dro tilbake til stranda for å feire Bob Marleys bursdag fikk jeg meg en bror (lillebroren til forloveden til ho norske, puh). Han er gift med ei jente fra Holland og ikke rastafari i det hele tatt, hiphop-dude. Vi har møtt han fler kvelder nå og han er alltid like glad når han møter oss! Han ga meg rosenkransen han hadde rundt halsen og sa: "i want you to be my sister", "okey, then you're my brother!"

Ut fra dette innlegget høres det kanskje ut som vi snart er blitt rastafari-folk, og bare bryr oss om å gå ut på kvelden. Jeg vil avkrefte din misstanke! Og jeg gleder meg stort til vi virkelig kommer igang med arbeidet.
Men, you never know what will happend before the sun comes up, som Jo sa til meg.

5 kommentarer:

Hanna sa...

Pussy-Rasta, haha. Rastafari - interessant religion.

Gunhild sa...

Spennende!

Anonym sa...

Hva har vi sagt om å snakke med skumle fremmede, Gunhild!! :P

håper du har det bra! <3

hilsen id

Gunhild sa...

Hehe, sant det, Ida - det glemte jeg! Vi skal holde oss innendørs i kveld!

Håper du også har det bra! <3

Mons Matvett sa...

Ikke bli en rastafari da, Gunhild! KOZ