torsdag 16. april 2009

REISEDAGBOKA

Dette blogginlegget er ren og skjær sannhet fra min dagbok som ble skrevet i løpet av en ti dagers tur med latter, tårer, svette, søvnmangel, nye bekjentskap, fine byer, og så mye mer.

04/04-09
Sitter på toget fra Sarpsborg til Gøteborg, sitti her en time og snakker med Thimian som er nederlender. Nå forklarer Thimian at Ann Kristin må skru av blitsen for å ta bilder ut av vinduet!
kl.16:12 Nå sitter vi på toget fra Gøteborg til København. Her har vi sitti siden 14:27, og på denne tiden har vi skrivi deler av påskekrim, snakka, spilt kort, tatt et raskt luftinntrekk i Lund fram til en dama starta å røyke der jeg sto. Thimian er fortsatt reisefølge.
kl.17:45 Det er rart å være på interrail. Vi skal ikke sitte på toget for å komme til et sted, da kunne vi jo tatt fly. Vi skal sitte her for opplevelsen.

-faste tidsfordriv-

-påskekrim-

-thimian, ann kristin og mange ting-

05/04-09
kl. 10:25 I dag er vi i München, men nå drar vi sannelig igjen. Vi har hatt en nesten søvnløs natt på toget. I 6-7-tida gikk Ann Kristin og jeg å kjøpte vann når endelig matvogna åpna, sprudlevann vell og merke. Ann Kristin har bursdag i dag så jeg sa gratulerer med dagen og vi tok en "long distance clinking" som Thimian lærte oss i går.
kl. 16:16 Utsikten: store murhus i hvit, gult, blått..forskjellig. OI, der var et kjempestygt i oransj/rød farge.
kl. 17:17 De har sjarmerende strømstolper her, ser ut som de har kutta ned trær og satt de opp igjen uten kvistene.
kl. 20:06 (i Zagreb) Byen etter førsteinntrykket virket kjempefin. Behagelig tempratur, behagelig antall mennesker. Nokså lett å orientere seg (til og med for meg).

-utsikten-

-hurra for ann kristin-

06/04-09
I går gikk vi ut å spiste. (...) Grunnet litt dårlig kommunikasjon bestilte vi forett. (...) Gikk opp og sa til de som jobba der at venninna mi hadde bursdag. Dårlig kommunikasjon igjen, og de trodde ho hadde bursdag dagen etter. (...) Pga dårlig kommunikasjon igjen bestilte vi dessert. (...) Vi fikk regninga betalte og gikk opp, der fant den ene mannen fram to roser og ga til hver av oss!
kl. 14:23 Vi har vært på turistinfo - spørt om hva vi burde se, fikk en brosjyre der vi kunne være våre egne guider. Det gjorde vi...
ca kl. 23 fortestillinga vi var på, jeg LER. Vi ante jo ikke hva vi gikk til. Det var masse folk som snakka på kroatisk, noen barn som dansa dårlig, typisk teaterskoleforestilling - vi gikk før det var ferdig!

-rosene-

Liste:
"Dette er det mye av i Zagreb"
-fotobutikker
-skobutikker
-banker

"Dette er det lite av i Zagreb"
-ungdomsklær
-ting som skjer

-sko så langt øyet kan se-

07/4-09
kl. 10:57 Nå sitter vi på bussen til Rijeka (...) håper det er stand og sol i Rijeka, men vi vet jo ingenting.
kl. 14:05 Rijeka er kjempefint! Vi har bada, jeg tok 4-5 svømmetak. Etterpå skal vi kjøpe is.

08/4-09
kl. 10:23 Nå sitter jeg på store plassen i Zagreb med alle tinga mine. Store tunge sekken, og veska + en pose med sandaler. Vi sto opp halv 8, Ann Kristin gikk og kjøpte vann og epler, jeg kledde på meg, så gikk vi ut å jogga!
kl. 15:59 Planen har hele tida vært å bare sette med ned sammen med noen å snakke, men sjøltilliten har synki veldig siden jeg planla det.
kl. 16:53 Gøygøy! Snakka med ei jente, Laura :) blei sittende å snakke 30 min kanskje, kjempekoslig. Fant ut ho var kristen!

-i parken med all bagasje-

-vi var kulturelle og gikk på moderne kunstutstilling-

-jeg posta brev hjem-

09/04-09
kl. 09:01 Nå er vi i Tjekkia, men ikke i Praha ennå, nei! Vi har bytte transportmiddel et par ganger mer enn planlagt. Fra natttoget bytta vi til et tog kl. 04, deretter måtte vi bytte til buss i 6-tida. Der satt vi i to timer før vi igjen bytta til tog etter en time venting på en stasjon i tjekkia. Og vi som trodde toget gikk direkte fra Zagreb til Praha.
kl. 17:39 Lang lang dag! Fine Praha :) Vi har gått og sett mye. Nå må jeg skifte, vi drar ned igjen om 20 min på konsert vi! Sånn klassisk Ann Kristin greier, men jeg gleder meg. Skal bruke kjolen jeg kjøpte i stad!

-det flotte natttoget vi måtte forlate for fort-

-fine praha, vi gikk på litt turisting, før vi bare levde-

-i praha var det en veldig lang og fin rulletrapp jeg tok mye bilder i-

10/04-09
kl. 11:40 På toget, igjen. Oioi, nå fortale en dame her at på denne sida av vannet er vi i Tyskland, men på andre sida (ca 50 m) var tjekkia. Kanskje ikke så stort, men jeg tok bilde (:
kl. 22:46 For en kveld!
En hendelse fra i ettermiddag: vi sitter i 2. etasje på toget og aner fred og ingen fare, visste vi snart skulle av. Men plutselig når toget stopper ser vi det står chemnitz på et skilt utenfor (vår stasjon). Jeg informerer Ann Kristin veldig fort, setter ikke engang på meg sekken og løper ned de to treppene. Kommer til døra og trykker febrilsk på knapper, roper på A.K som kommer, vi trykker mer, men så kjører toget. Vi roper og stønner og får litt for mye oppmerksomhet, før vi plutselig forstår at det bare var et lite stopp før hovedChemnitz-stasjonen. Lurestasjon.

11/04-09
kl. 19:14 I Gayer! Jeg koser meg! Jeg tror jeg får masse ut av dette oppholdet, og i kveld håper jeg jeg kan gi noe tilbake. Da skal jeg fortelle på møte hvordan jeg begynte å snakke i tunger. Som sagt kom vi i går. Eskil kom å henta oss i 4-5-tida og vi kjørte rett til Jesus Freak lokalet (menigheten vi har kommet hit for å besøke). Det var skummelt å komme opp der. Da Debbie kom bort til meg følte jeg meg komfortabel. Vi snakka mye og ho virka oppriktig intressert! Møtet starta. Sang med på noen sanger, men halvparten var på tysk. Preken på tysk vi fikk delevis oversatt, og sosialtid etterpå - kjempehyggelig. Vi var slitne etter en lang dag og reiste tidlig til Toms foreldre der vi sover! Sengene her er btw helt vidunderlige! Vi har hatt så halveis steder hele tida. Harde senger, togseter, så dette er rett og slett himmel. I stad følte jeg med forresten ganske dårlig, men Ann Kristin ba for meg, og nå føler jeg meg bedre!
I dag har vi gått rundt her i Geyer, det fineste var når vi kjørte opp til en skog, gikk innover og kom til et sted der det var lagd et slags basseng. Kaldt fjell vann som rakk opp til knærne. Poenget var å gå i det, var et gelender i midten, så blei en runde. Det var ca umulig å gå i det for var så kaldt, men gjorde det. Og da jeg tok på skoa igjen merka jeg at det var utrolig godt! Føltes godt mange timer etterpå!

-noen av folka vi hang med i menigheten, herlige-

Søndag 12/04-09
kl. 08:10 For en helg! Møtet i går var overveldende og fylt til randen med den hellige ånd. Da Eskil henta meg til møtet lørdag kveld sa han han var sikker på at det var et angrep det at jeg hadde følt med dårlig. For et jeg ikke skulle få muligheten til å si det om tungetale. Litt skremmende, men kult :)
kl. 18:10 Er i Berling nå, mne får vel skrive om i gårkveld, da!
I går skjønte jeg faktisk hva møtet handla om, for Eskil hadde preken, han snakka om nådegaver og det å kjenne Jesus på et nytt plan! Sterk kveld fylt med ånden! Da vi kom tilbake tok det ikke så lang tid før A.K. og jeg falt i dyp søvn :)
kl. 22:56 Egentlig skulle vi vært på natttoget nå, men sida vi ikke reserverte så fikk vi ikke plass. Det er lenge sida vi fant ut det her da, får vel skrive om i dag fra starten.. Snakka og hygge oss med frokost før vi satt oss i bilen og reiste avgårde til Berlin. Kom inn til Berlin. Da starta moroa! Vi går rett til informasjon og sier vi skal ha reservasjon på natttoget 23:03. Usympatisk og tørt svarer mannen oss at det er helt fult! Vi blir tause. tenker, klarer ikke å tenke. Vi går på internett og finner toget vi venter på nå, 00:15. Da reiser vi først til Rat-et-eller-annet, for så å vente der i 4 timer (!) på neste tog. Og så er det 4 bytter til før vi er framme i Sarpsborg. Vi har gått mye rundt i Berlin i dag, og brukt mange timer i kveld på stasjonen. Og nå sitter vi her, kalde i rompa, togbråk, med to loffer av gutter ved sida oss. JEG-ER-SLITEN

13/04-09
kl. 09:49 Sitter på ferja nå, så lever altså fortsatt. Det gikk helt fint i natt, blei ingen god søvn, men det var åpent på stasjonen og ingen lugubre mennesker der. Om 12 timer er jeg hjemme, hurra!
kl. 15:17 Jeg jugde. Jeg er ikke hjemme klokka 10 i kveld. Toget fra København måtte ha reservsjon, så vi måtte ta tog med bytte i Malmø, og så heldige som vi er var dette forsinka. Nå har vi hatt en times pause i Malmø, og på oppfordring av kondoktørene som ga oss nyhetene på toget fra Malmø - nyhetene om at vi ikke er i Gøteborg før 18:17 - nyheten som fikk tårene til å renne nedover kinnene mine - på oppfordring fra dem gikk vi på kafé.
kl. 19:10 Allright, da gikk det ikke fler tog til Sarpsborg i kveld, så nå reiser vi til Strømstad.
kl. 20:49 Vi er på toget til Strømstad, men vi står stille, for toget er tomt for strøm.

-dette kaller jeg interrail-

14/04-09
kl. 00:34 HJEMME! Kom hjem litt over tolv og avslutter dagboka med å si: til tross for kluss med tog har det vært en helt fantastisk tur! Takk Gud, takk alle :) Nå er det sannelig på tide med søvn i senga mi!